CONTRA-INDICATIES

Mag ik wel of niet gemasseerd worden?

Vrijwel iedereen die een massage ontvangt heeft klachten, maar het is wel belangrijk dat uw lichaam gezond is. Er zijn situaties waarin het beter is om u niet te laten masseren, dit zijn de contra-indicaties.

Absolute contra-indicaties: Ik masseer niet tenzij u vooraf toestemming hebt gevraagd aan de behandelend arts.

Relatieve contra-indicaties: U kunt gemasseerd worden, maar ik hou rekening met de plaats, dosering of techniek.

Over sommige contra-indicaties zijn de meningen in de medische wereld verdeeld. Raadpleeg bij twijfel dan ook altijd uw huisarts of behandelend arts. Het is ​uw lichaam en het is belangrijk dat u daar goed voor zorgt.

Absolute contra-indicaties zijn:

• Zwangerschap ( ik heb hierin geen opleiding gevolgd)​

• Extreme vermoeidheid (onvoldoende verwerking van massageprikkels)

• Koorts (massage kan de verhoogde stofwisseling verergeren)

• Kanker (overleg met je arts, in sommige gevallen kan een zachte massage juist goed zijn)

• Hartaandoeningen / vaataandoeningen (door ontspanning kan het hartritme dalen. Overleg met je arts)

• Infectieziekten, zoals griep, verkoudheid (massage verergert de symptomen)

• Steenpuisten en andere besmettelijke huidaandoeningen (besmettingsgevaar en uitbreidingsgevaar)

• Onbekende / veel pijn (door de pijn ontstaat een grote afweerspanning, massage heeft dan weinig tot geen zin/nut, bovendien weet u niet wat er aan de hand kan zijn)

• Gebruik van antibiotica, bloedverdunners, of medicatie met een gele sticker (overleg met uw (huis)arts)

Relatieve contra-indicaties zijn:

​Je mag wel gemasseerd worden, maar de plaats van de aandoening zal niet gemasseerd worden.

• Beschadigde huid, bijvoorbeeld blauwe plekken, schaafwonden, open wonden

• Lokale, actieve ontstekingen (bijv. reuma, massage kan de ontsteking verergeren)

• Spataderen

• Trombose

• Psoriasis

• Vaatontsteking (de verzwakte vaten kunnen beschadigen door druk)

Als u niet zeker weet of u gemasseerd mag worden, vraag het dan eerst aan uw huisarts, als deze toestemming geeft is massage geen probleem.