Wanneer niet Masseren?

Vrijwel iedereen die een massage ontvangt heeft klachten, maar het is wel belangrijk dat uw lichaam gezond is. Er zijn situaties waarin het beter is om u niet te laten masseren, dit zijn de contra-indicaties.

Er zijn absolute contra-indicaties : ik mag dan niet masseren tenzij u vooraf toestemming heeft gevraagd aan uw behandelend arts.

Daarnaast zijn er relatieve contra-indicaties : U kunt gemasseerd worden, maar ik hou rekening met de plaats, dosering of techniek.

​

Over sommige contra-indicaties zijn de meningen in de medische wereld verdeeld. Raadpleeg bij twijfel dan ook altijd uw huisarts of behandelend arts. Het is uw lichaam en het is belangrijk dat u daar goed voor zorgt.

De massages zijn uitsluitend bedoeld ter ontspanning en is geen alternatief voor een behandeling van een arts of een fysiotherapeut !

Als u voor de eerste keer Massagepraktijk Loenen bezoekt verzoeken wij u van te voren het digitaal meegestuurde intake formulier (vooraf gaand aan de afspraak) te retourneren. Mocht dit niet lukken dan vullen we deze samen in voorafgaand aan de behandeling.

Absolute contra-indicaties zijn:

• Zwangerschap (ik heb hierin geen opleiding gevolgd))

• Extreme vermoeidheid (onvoldoende verwerking van massageprikkels)

• Koorts (massage kan de verhoogde stofwisseling verergeren)

• Kanker (overleg altijd eerst met uw arts)

• Hartaandoeningen (door ontspanning kan het hartritme dalen. Overleg met uw arts)

• Infectieziekten, zoals griep, ernstige verkoudheid (massage verergert de symptomen)

• Steenpuisten en andere besmettelijke huidaandoeningen (besmettingsgevaar en uitbreidingsgevaar)

• Onbekende/veel pijn (door de pijn ontstaat een grote afweerspanning, massage heeft dan weinig tot geen zin/nut, bovendien weet u niet wat er aan de hand kan zijn)

• Gebruik van antibiotica, bloedverdunners of medicatie met een gele sticker (overleg met u (huis)arts)

Relatieve contra-indicaties:

U mag wel gemasseerd worden, maar de plaats van de aandoening zal niet gemasseerd worden.

​

• Beschadigde huid, bijvoorbeeld blauwe plekken, schaafwonden en open wonden

• Lokale, actieve ontstekingen (bijv. bij reuma, massage kan de ontstekingen verergeren)

• Spataderen

• Trombose

• Psoriasis

• Vaatontsteking (de verzwakte vaten kunnen beschadigen door de druk)

In de praktijk wordt gebruik gemaakt van massageolie op basis van notenolie. Mocht u een notenallergie hebben dan wordt er druivenpitolie gebruikt.

Als u niet zeker weet of je gemasseerd mag worden, vraag het dan eerst aan je huisarts.

​

Als u geen advies hebt gevraagd aan uw huisarts en er is sprake zijn van een contra-indicatie is, zal de massage in overleg aangepast worden of helemaal niet plaatsvinden.